By using this website, you agree to the use of cookies as described in our Privacy Policy.

Elektrisch rijden en de laadpaal thuis

De slimme laadpaal P1-splitter

Vanaf de eerste week van dit jaar rijden we in een elektrische auto. Dat betekend dat we niet meer bij een benzine pomp kunnen " tanken" maar bij een laadpaal. De werkgever stelt ook een laadpaal beschikbaar voor thuis. Dit is voor de werkgever de meest goedkope manier om te rijden aangezien de elektriciteitsprijs thuis het meest gunstige is. Daarna komt de laadpaal in de wijk en het duurst is de snellader langs de snelweg.

De elektriciteit die vanuit de thuisaansluiting de auto in gaat wordt gemeten en gecompenseerd. De laadpaal wordt thuis aangesloten op de meterkast en deze meet de hoeveelheid energie die de auto in gaat. Dat verbruik krijg ik na een tijdje via de werkgever teruggestort

Vorig jaar hebben we de elektriciteitsaansluiting omgezet van 1-fase naar 3-fase. Daarmee werd de mogelijkheid gecreëerd om elektrisch te gaan koken en kon later dat jaar de laadpaal voor de auto aangelegd worden. Dit gaf nog wel wat uitdagingen. De elektriciteitsmeter moest daarvoor ook vervangen worden van een 1 fase-meter naar een 3-fase meter De eerste 3-fase elektriciteitsmeter gaf niet altijd de meterstanden door waardoor wij de voordelen van een dynamisch energiecontract niet altijd optimaal konden benutten. Een hoop gediscussieer tussen de energie leverancier en de beheerder van het elektriciteitsnetwerk. De meter is na een aantal maanden opnieuw vervangen en toen werden de standen wel goed doorgegeven.

Met het aanbrengen van de 3-fase aansluiting moest ook de meterkast vervangen. Het aantal groepen was in de loop van de jaren gegroeid en ook ontbrak er een veiligheidsrelais in de zonnepanelen voeding. Toen de panelen geplaatst werden hoefde dat nog niet maar dat moest nu maar gelijk meegenomen worden.  Met de plaatsing van de nieuwe meterkast werd de apparatuur in huis ook netjes verdeeld over de drie fasen van de 3-fasen aansluiting. De grote verbruikers verdeeld over de drie fasen heeft zo zijn voordelen. 

Wij hadden al langere tijd een kamerthermostaat van Eneco (Toon) aan de muur hangen. Deze is gekoppeld met de energiemeter en krijgt zijn informatie over elektriciteit- en gas verbruik via een zg. P1-poort. Een paar jaar geleden heb ik ook een Rasberry-Pi met een P1-monitor programma van Ztaz op de P1-poort gekoppeld. Hiertoe moest de P1-poort gesplitst worden. Dat kon toen nog met een kleine splitter. 

Een laadpaal thuis slurpt best wel wat energie. De hoofdzekering van onze elektriciteitsaansluiting is 3 x 25 Ampère. De auto kan laden op 11kWh wat betekend dat hij 3 x 16 Ampere gebruikt. Op zich gaat dat goed. Maar als er ook nog gekookt wordt en misschien een wasmachine/wasdroger aanstaat e de close-in boiler in de keuken ook nog op gaat warmen kan dat tot een overbelasting van de hoofdzekeringen leiden. Die hoofdzekeringen zitten bij ons nog achter een verzegelt klepje van de energieleverancier. Als die 25A zekering kapot gaat moet ik dus het energiebedrijf (Stedin) bellen en de zekering laten vervangen. Dat geeft een hoop gedoe, en is ook niet gratis....

De laadpaal is uitgerust met een zg. "Loadbalancer". Dat wil zeggen dat hij de energie naar de auto gaat temperen tot maximaal 2kWh als hij merkt dat er in het huis meer energie gebruikt wordt.

Dat energieverbruik in huis krijgt de laadpaal doorgestuurd via de P1-poort. Echter op de P1-poort zaten al Toon en een Raspberry-Pi. Ik ben toen op zoek gegaan naar een splitter met drie aansluitingen. Ik kwam toen uit bij Homewizard. Deze leveren een actieve splitter met drie uitgangen. 
Toen de laadpaal in december 2023 geplaatst werd kwam er ook een P1-kabeltje tussen laadpaal en splitter. De Homewizard-splitter geeft via een wit Ledje aan dat er iets aangesloten is en dat hier data verstuurd wordt. Ik zag toen dat de aansluiting op de splitter voor de laadpaal geen indicatie gaf. Misschien wordt de P1-poort pas actief als er een auto aan hangt die aan het laden is? Ik kon het niet testen. Dan maar wachten tot de auto er is en kijken wat er gebeurd als de auto opgeladen wordt.

Toen de auto aan de laadpaal hing gebeurde er nog niets op de betreffende poort. De poort op de Homewizard-splitter zweeg in alle toonaarden. Als ik de kabel van de laadpaal om stak naar een andere Homewizard-poort bleef de poort waar de kabeltje van de laadpaal op aangesloten zat uit. De fout ging mee met de kabel. 
Toen recent een keer de auto aan het laden was, de droger aan stonden en er een "eitje"  gebakken werd zag ik de stroom op twee van de drie fases oplopen naar 25 Ampère. Toen wist ik dat de P1-poort naar de laadpaal het echt niet deed. 

Inmiddels had ik een andere splitter geïnstalleerd om de laadpaal van een juist P1-signaal te voeden. Deze splitter wordt in de professionele wereld ook toegepast om twee laadpalen op een energieaansluiting te bewaken. Deze splitter van Tech4U (P1H-015-C) geeft twee uitgangen waar een laadpaal mee kan communiceren. Bij mij is 1 uitgang verbonden met de ingang van de Homewizard verdeler. Op de Homewizard verdeler zitten de Toon en de Raspberry-PI. 

Op de tweede uitgang van de Tech4U splitter zit de laadpaal.

Toen de paal op deze Tech4U splitter aangesloten werd werkte de laadpaal nog niet. Ik zag ook geen communicatie, zoals dat op de andere poort met de Homewizard splitter wel gebeurde. Ik heb toen de leverancier van de laadpaal gebeld en samen hebben we wat onderzoek gedaan. Op afstand kon hij ook niet veel doen. De leverancier van de laadpaal is toen langsgekomen. Na onderzoek bleek de P1-Kabel die naar de laadpaal liep verkeerd aangesloten was. De RJ11/12 stekker was gekruist aangesloten. 1 ging naar 6, 2 naar 5, etc.

Nadat de kabel tussen laadpaal en P1-splitter opnieuw van een RJ12-stekkertje was voorzien werkte alles naar behoren en regelt de laadpaal netjes terug als er thuis meer energie gebruikt wordt. We hebben het getest met laden en de oven en de kookplaat aan. 

Bijkomend voordeel. de laadpaal is nu van de laatste firmware voorzien, ik begrijp meer hoe de laadpaal werkt en alles is nu goed getest.

 

Tech4U, Laadpaal, Homewizard

  • Hits: 341